Déčko: Vitamin na podporu svalů i lepší imunitu

Vitamin D si většina lidí spojuje s problematikou osteoporózy, protože jeho příjem je potřebný na vstřebávání a využití vápníku, a tím na správnou stavbu kostí. Málo se ale ví o jeho významném vlivu na imunitní systém, neuromuskulární funkce a jeho schopnosti chránit před rozvojem zánětů, infekcí, nádorových onemocnění a v zimních měsících i před nastydnutím a chřipkou. 
Doc. RNDr. Eva Račanská, CSc. Katedra farmakologie a toxikologie, Farmaceutická fakulta UK, Bratislava

Hlavní úlohou vitaminu D je udržovat optimální hladinu vápníku a fosforu v krvi, což je nezbytné pro vývoj a růst kostí v dětství, i pro jejich obnovu v dospělosti a stáří. Nízká hladina vápníku v krvi způsobuje, že si ho organismus začne brát z kostí a následkem toho dochází k jejich „řídnutí“ – čili osteoporóze. Déčko má zároveň pozitivní vliv na imunitu, kterou je obzvlášť v zimních měsících třeba posilovat, nebo se podílí na regulaci krevního tlaku, na růstu krevních, svalových a kožních buněk. Při dostatečných dávkách zlepšuje prognózy chorob a často působí i preventivně.

Vitamin D3 dokáže aktivovat T-buňky imunitního systému, které v těle vyhledávají a ničí nebezpečné bakterie a viry. Dostatek vitaminu D3 nás tak dokáže ochránit například před běžným nachlazením či chřipkou. Zdrojem je jen velmi málo potravin a podle nejnovějších informací a výzkumů lze stravou přijmout pouze 10 % vitaminu D. Denní dávka pro dospělého člověka by se měla pohybovat kolem 800 mezinárodních jednotek IU (20 μg). To odpovídá přibližně 200 g filetu lososa, tuňáka či úhoře žijících volně v moři nebo 1 čajové lžičce oleje z tresky. Z tuzemských ryb by to bylo například 1 kg štiky. Stravovat se takto denně není příliš reálné. 

Dosáhnout správné hladiny vitaminů D a K2 pouze stravou a pobytem na slunci je v našich podmínkách velice obtížné, od října do dubna prakticky nemožné. Pestrou stravu je tudíž dobré doplnit vhodnými doplňky stravy (K2+D3 Biomin), které zajistí odpovídající přísun.