Osteoporóza - tichý zloděj kostí

Osteoporóza (řídnutí kostí) je metabolické onemocnění kostí, při kterém ubývá množství kostní hmoty. Vznikají poruchy struktury kostí, čímž se zvyšuje riziko zlomenin. Kritickými obdobími pro její vznik jsou zejména období menopauzy a stáří. Vyhnout se jí přitom můžete, když začnete s prevencí již v dětství a v období dospívání až do 30. roku věku. Důležitý je zejména správný pohyb, vyvážená strava a dostatečný přísun vápníku a vitaminů K2 a D3. V České republice tak postihuje osteoporóza 15 % mužů a 33 % žen ve věku nad 50 let a 39 % mužů a 47 % žen nad 70 let. 

Jak se projevuje?

Osteoporóza ve svých začátcích nebolí, a i proto se jí říká tichý zloděj kostí. Zvýšené odbourávání kostní tkáně není navenek vidět, běžně přitom lidé v seniorském věku za rok ztratí 1 až 3 % kostní hmoty. Mnozí pacienti nevědí, že trpí osteoporózou. Je to dlouholetý proces, než se kosti natolik oslabí, až se zlomí. Léčba osteoporózy patří do rukou specialisty a většinou se jedná o dlouhodobou, v některých případech i doživotní léčbu. Stejně jako při mnohých jiných chorobách, i při léčbě osteoporózy hraje největší úlohu sám pacient. Pravidelné užívání předepsané léčby a dodržování pokynů lékaře bývá z dlouhodobého hlediska často velmi náročné.

Vápník, stavební kámen kostí

Vápník hraje klíčovou roli v období dětství a dospívání (do 30. roku věku), kdy je jeho dostatek podmínkou pro výstavbu zdravých a silných kostí. Rovněž hraje důležitou úlohu při činnosti srdce, svalů, nervů a srážení krve. Když dojde k poklesu hladiny v krvi, tělo si vápník doplňuje z kostí, což způsobuje, že jsou poréznější, křehčí a zvyšuje se tak riziko zlomenin. Pro udržení kostní hmoty je jeho příjem důležitý i v dalším průběhu života, například v období menopauzy a ve stáří, kdy z kostí přirozeně mizí. 

Vstřebávání a ukládání vápníku podmiňují vitaminy K2 a D3

Ke vstřebávání vápníku dochází v tenkém střevě. „Tento mechanismus je závislý na přítomnosti vitaminu D, který dokáže absorbování vápníku příznivě ovlivnit a vitaminu K2, jež ho odvede přímo do kostí, a vápník se tak neuloží do cév a měkkých tkání,“ vysvětluje MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol a doplňuje, že vitamin K2 tak pomáhá předcházet osteoporóze, zvyšuje hustotu kostního materiálu a redukuje i riziko zánětů. 

Podle profesora MUDr. Petra Broulíka, DrSc., z III. interní kliniky 1. LF UK a VFN může být především u žen problematický nedostatek vitaminu D. „Jakmile žena překročí určitou věkovou hranici a projde menopauzou, hrozí velké riziko osteoporózy, ženy mají i svalové a kloubní slabosti, klesá u nich schopnost aktivního života. Přitom stačí dodat vitamin D a tento stav se velmi rychle zlepší,“ dodává profesor Broulík. 

Nepodceňujte přírodní doplňky

Pokud si chcete být jistí, že máte vápníku dostatek, nebo pokud trpíte některou z potravinových intolerancí, určitě nepodceňujte přírodní doplňky stravy. Na trhu je jich celá řada. „Nejvhodnější je volit přírodní cestu – tedy například tobolky s namletými vaječnými skořápkami, které jsou pro tělo lépe vstřebatelné, než vápník chemického původu, a jsou skvělou prevencí proti osteoporóze,“ radí primářka Čepová. 

Konzumace potravin bohatých na vápník není zárukou výhry, protože nezáleží na jeho absolutním obsahu, ale na jeho biologické dostupnosti, tedy jeho vstřebatelnosti z dané potraviny. Ta je nejvyšší v tvrdých sýrech typu ementál nebo parmezán, vysoká v ořeších nebo máku, které jsou ale spíše pochutinami než hlavní součástí stravy, a relativně nízká v zelenině.

Víte, že: 

  • Kosti nepostihuje jen osteoporóza.
  • Osteomalacie je měknutí kostí z důvodu nedostatku vitaminu D. Na rozdíl od osteoporózy je tato nemoc doprovázená bolestmi v kostech a je možné pozorovat i svalovou slabost. Dostatečný pobyt na slunci a příjem vitaminu D a vápníku jsou nejlepší prevencí.
  • Osteopenie je jakýsi mezistupeň mezi normálním stavem kostí a osteoporózou. Nejde ještě o nemoc, ale je to jasný signál řídnutí kostí. Důležitý je zejména správný pohyb, dostatek vitaminu D a vápníku a pestrá strava.