Světový den osteoporózy

Světový den osteoporózy (20. října) upozorňuje, že zásadní roli v tomto závažném onemocnění kostry hraje prevence – tedy především dostatečný přísun vápníku. S jeho přijímáním a vstřebáváním to ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát a konzumace mléčných výrobků zdaleka nestačí. V České republice tak postihuje osteoporóza 15 % mužů a 33 % žen ve věku nad 50 let a 39 % mužů a 47 % žen nad 70 let. 

Vápník, stavební kámen kostí

Vápník hraje klíčovou roli v období dětství a dospívání (do 30. roku věku), kdy je jeho dostatek podmínkou pro výstavbu zdravých a silných kostí. Rovněž hraje důležitou úlohu při činnosti srdce, svalů, nervů a srážení krve. Když dojde k poklesu hladiny v krvi, tělo si vápník doplňuje z kostí, což způsobuje, že jsou poréznější, křehčí, a zvyšuje se tak riziko zlomenin. Pro udržení kostní hmoty je jeho příjem důležitý i v dalším průběhu života, například v období menopauzy a ve stáří, kdy z kostí přirozeně mizí.

Vstřebávání  a ukládání vápníku podmiňují vitaminy K2 a D3

Ke vstřebávání vápníku dochází v tenkém střevě. „Tento mechanismus je závislý na přítomnosti vitaminu D, který dokáže absorbování vápníku příznivě ovlivnit a vitaminu K2, jež ho odvede přímo do kostí, a vápník se tak neuloží do cév a měkkých tkání,“ vysvětluje MUDr. Jana Čepová, primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol a doplňuje, že vitamin K2 tak pomáhá předcházet osteoporóze, zvyšuje hustotu kostního materiálu a redukuje i riziko zánětů. Podle profesora MUDr. Petra Broulíka, DrSc., z III. interní kliniky 1. LF UK a VFN může být především u žen problematický nedostatek vitaminu D. „Jakmile žena překročí určitou věkovou hranici a projde menopauzou, hrozí velké riziko osteoporózy, ženy mají i svalové a kloubní slabosti, klesá u nich schopnost aktivního života. Přitom stačí dodat vitamin D a tento stav se velmi rychle zlepší,“ dodává profesor Broulík. 

Pokud si chcete být jistí, že máte vápníku dostatek, nebo pokud trpíte některou z potravinových intolerancí, určitě nepodceňujte přírodní doplňky stravy. Na trhu je jich celá řada. „Nejvhodnější je volit přírodní cestu – tedy například tobolky s namletými vaječnými skořápkami, které jsou pro tělo lépe vstřebatelné, než vápník chemického původu, a jsou skvělou prevencí proti osteoporóze,“ radí primářka Čepová.